Овошјето и зеленчукот се дел од здравата исхрана и експертите се согласуваат дека треба да ги јадеме секој ден. Со антиоксиданси и влакна и голем број витамини и минерали кои ги има во изобилство, овошјето и зеленчукот се одличен и вкусен избор што може да се подготви на безброј начини. Позитивно е што живееме во земја која има многу обработливо земјиште, така што, за разлика од некои други земји, имаме можност да добиеме домашно овошје и зеленчук од производители, а не само од увезени во големи трговски ланци.

Но, дали знаете дека кај повеќето овошја и зеленчуци, зреењето може да влијае на здравствените придобивки што ги нуди храната? Веројатно еднаш ви се случило да заборавите на овошјето или зеленчукот, па по некое време ја менува бојата, текстурата и вкусот, а со тоа и здравствените придобивки се менуваат бидејќи овошјето и зеленчукот немаат ист сооднос на соединенија пред и по зреењето.

Иако нежно може да се користат меки авокадо и тврди зелени банани, добро е да се знае која е разликата помеѓу зрела храна и онаа што е веќе малку презреана.

Содржината на шеќер и скроб варира во голема мера

Откако овошјето или зеленчукот ќе достигнат целосна големина, започнува процесот на зреење, скробот се претвора во шеќер, се развиваат фенолни соединенија (пигменти), текстурата станува помека и пектинот (полисахарид на храна) станува растворлив во вода. Сето ова значи дека храната е зрела, има соодветен изглед и препознатлив вкус.

Затоа, незрелата и презрела храна има сосема поинаков хемиски состав. Храната што е незрела содржи повеќе скроб и помалку шеќер, додека презрелата храна содржи многу шеќер и малку скроб.

Ова може лесно да се објасни со примерот на банана, која е едно од најпознатите и најпопуларните овошја. Незрелите банани (познати и како „зелени“ банани) имаат помалку шеќер и поотпорен скроб (скроб што не може да се свари и станува храна за цревната микробиота). Кога таа банана зрее, отпорниот скроб се претвора во шеќер, менувајќи го односот. Конзумирањето незрела банана ќе резултира со побавно, регулирано ослободување на шеќер во крвотокот, додека конзумирањето зрела банана ќе предизвика побрз скок на шеќерот во крвта.

Кога јадете незрела банана и која било друга незрела храна, како што е суров компир или грав, треба да размислите дека може да се појават некои проблеми. Бидејќи отпорниот скроб, кој изобилува со незрела храна, патува до дебелото црево, вашиот дигестивен систем може да не го свари, бидејќи не е навикнат да конзумира ваков вид скроб и количина на влакна. Ако имате чувствителен стомак, јадете полека „зелена“ храна, постепено додавајте повеќе влакна и дозволете му на телото да се прилагоди, за да постигне целосна профитабилност на здравјето од храната, без варење.

Антиоксидантните вредности обично се зголемуваат со зреење на овошјето

Покрај претворањето на скроб во шеќер, најзначајната промена за време на процесот на зреење е развојот на витамини и минерали, а се покажа дека антиоксидансите особено се зголемуваат за време на зреењето. Слично, антоцијанин, антиоксидантно соединение што им дава на овошјето и зеленчукот длабока виолетова боја, се зголемува повеќе од четири пати за време на преминот од незрели во зрели.

За среќа, овошјето богато со антиоксиданси изгледа најатрактивно кога е во најголема зрелост.

Содржината на витамин Ц се менува

Витаминот Ц во пиперките, доматите и ананасот се зголемува со зреење на овошјето. Меѓутоа, во портокали, грозје и лимони, содржината на витамин Ц е всушност најголема кога плодот е половина зрел. Витаминот Ц е многу важен за телото и помага во зајакнување на имунолошкиот систем, заштита од слободни радикали, заздравување на телото, а во некои случаи и во апсорпција на железо, затоа се препорачува редовно консумирање во препорачаните дози.

И тогаш што да се избере, незрела или презрела храна?

Точниот одговор е дека е најдобро да се избере зрела храна, но ако добиете голема количина домашен производ кој е незрел или презрел, тогаш не заборавајте да го искористите тоа.

Зелената банана може да се користи за креми, колачи, како додаток на овесна каша или за утринско смути. Зелените домати може да се пржат, додека незрелите јагоди може да се комбинираат со зрели во овошна салата или сладолед, а зелените сливи може да се киселат или замрзнат и да се чуваат за сос или колачи.

Презреениот зеленчук е одличен за компоти или чорби, а презреаното овошје е идеално за домашен џем или торта, а ако имате премногу, секогаш можете да замрзнете.

Во секоја кујна има доволно простор за сите фази на зрелост, само ви треба малку креативност и волја за да се грижите за производите. Без оглед на зрелоста, секое овошје и зеленчук има свое место во здрав, балансиран оброк, ваше е само да го искористите добро.

Напишете коментар

Вашата адреса за е-пошта нема да биде објавена. Задолжителните полиња се означени со *

Копирање не е дозволено!